Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op elke vorm van licentie of gebruik van de Instaclause software (inclusief eventuele demoversies) en alle Diensten, behoudens in de mate dat LSS uitdrukkelijk met enige afwijking van deze Algemene Voorwaarden heeft ingestemd zoals desgevallend dient te blijken uit de bepalingen van de Specifieke Voorwaarden.
1. Definities
In enige Overeenkomst zijn de volgende definities van toepassing, tenzij in een specifieke clausule of context uitdrukkelijk wordt aangegeven dat voor toepassing daarvan het betrokken begrip anders wordt ingevuld.
"Aanvullende Diensten": Diensten die door of via LSS worden geleverd en die niet vallen onder de Setup Diensten, Configuratie Diensten, Hosting Diensten, Content Creatie Diensten of Helpdesk Diensten, maar die op verzoek van de Klant door LSS kunnen worden geleverd, zoals beschreven in artikel 3.6;
“Abonnementsvorm”: Een specifiek pakket van functionaliteiten en Diensten binnen Instaclause. Abonnementsvormen kunnen variëren in prijs en functionaliteit. Abonnementsvormen kunnen worden aangevuld met optionele functionaliteiten en Diensten die niet in de Abonnementsvorm zijn inbegrepen.
“Algemene Voorwaarden”: de voorwaarden waartegen LSS bij gebreke aan uitdrukkelijke schiftelijke afwijking in de Specifieke Voorwaarden, contracteert, zoals die opgenomen zijn in huidige tekst;
"Bibliotheek": de verzameling van de publicaties van de Klant die door de Instaclause Instantie worden geproduceerd;
"Bijlage": elk deel van de Overeenkomst met de titel "Bijlage", “Addendum”, “Annex” of een titel gelijk van betekenis;
"Branding Material": alle materialen (zoals achtergronden, startscherm, homescreen-icoon) die door de Klant worden gebruikt, of die aan LSS worden geleverd, om de standaard look-and-feel van een LSS-app aan te passen aan de branding van de Klant;
"Broncode" betekent de menselijk leesbare vorm van softwareprogramma's;
"Content": alle gegevens die door de Klant worden gegenereerd in de Instaclause Instantie;
"Content Admin": het paneel van de Klant voor het beheer van Instaclause;
"Configuraties": de configuratie, parametrisering en andere activiteiten met betrekking tot Instaclause, die de ene Instaclause Instantie onderscheiden van de andere Instaclause Instantie. Configuraties kunnen de integratie van Instaclause met CRM-systeem of gebruikersbeheersystemen omvatten. Configuraties kunnen worden uitgevoerd door LSS, of (indien van toepassing) door de Klant of de VAS-partner. Tenzij anders overeengekomen, worden de door de Klant vereiste en door LSS uitgevoerde Configuraties als Aanvullende Diensten in rekening gebracht;
"Configuratie Diensten": de Diensten die LSS levert om de door de Klant gevraagde Configuraties toe te passen en te implementeren, zoals beschreven in artikel 3.2;
"Content Creatie Diensten": de door LSS geleverde Diensten die bestaan uit het verwerken en/of creëren van Content, zoals beschreven in artikel 3.4;
"Content Creation Fee": de vergoeding voor de behandeling en hosting van de Content van de Klant;
"Contract Composer": de softwarecomponent van het Instaclause-platform die het mogelijk maakt om interactieve publicaties te maken en te bewerken;
"Device Management System": een systeem voor het beheer van het geheel aan mobiele apparaten in een onderneming.
"Diensten": de diensten die door of via LSS aan de Klant worden geleverd. De Diensten bestaan uit Hosting Diensten, Configuratie Diensten, Content Creatie Diensten, Helpdesk Diensten en/of Aanvullende Diensten;
"Duurtijd": de duur waartijdens een Overeenkomst loopt, zoals berekend vanaf de ingangsdatum;
"Filiaal" van een Partij: met betrekking tot een Partij (i) een entiteit die onder de zeggenschap van die Partij staat; en (ii) een entiteit die zeggenschap over die Partij heeft; en (iii) een andere entiteit die onder de zeggenschap staat van een entiteit die zeggenschap heeft krachtens (ii);
"Fout": een substantiële, verifieerbare en reproduceerbare niet-conformiteit van Instaclause met de Gebruikershandleiding;
"Foutcorrectie": ofwel de levering van een workaround, de tijdelijke correctie van de Fout, ofwel de correctie van de Fout door de levering van een nieuwe versie, zonder de functionaliteit van de betreffende Instaclause Instantie wezenlijk te verminderen;
"Front-End Support": de ondersteuning die wordt geboden om Gebruikers en/of Managers te helpen bij het gebruik van Instaclause. Front-End Support omvat meestal het beantwoorden van basisvragen en het begeleiden van Gebruikers door de functionaliteit van de software. Front-End Support Services kunnen worden geleverd door LSS, de Klant of door een VAS-partner;
"Gebruiker": een eindgebruiker van Instaclause, die onder toezicht & toestemming van de Klant gebruik mag maken van Instaclause;
"Gebruikershandleiding" de handleiding voor de Gebruikers van Instaclause, die toegankelijk is via de online helpfunctie en de online veelgestelde vragen, zoals die van tijd tot tijd worden bijgewerkt;
“Gekoppelde Software”: andere software dan Instaclause, ongeacht de herkomst van dergelijke andere software, en die aan (de software van) de Instaclause Instantie wordt gekoppeld m.o.o. uitbreiding van de functionaliteiten van de Instaclause Instantie en/of omgekeerd van de Gekoppelde Software (bvb.: een applicatie waaruit de Instaclause Instantie informatie of gegevens kan trekken en gebruiken en/of waar naartoe de Instaclause Instantie informatie of gegevens kan pushen).
"Helpdesk": het aanspreekpunt dat LSS ter beschikking stelt voor het beantwoorden van vragen met betrekking tot het gebruik van de Instaclause Instantie. De Helpdesk kan ook door de klant worden gebruikt voor de melding van Fouten en de opvolging van Foutcorrecties;
"Helpdesk Diensten": de Diensten die door LSS met betrekking tot de Helpdesk worden verleend, zoals beschreven in artikel 3.5;
"Hosted Data": alle elektronische gegevens (inclusief lijsten, afbeeldingen, Content, activa, afbeeldingen, accounts van Klanten, accounts van Gebruikers, etc.) die zijn opgeslagen in een Instaclause Instantie, na te zijn geüpload door de Klant of een Gebruiker;
"Hosting Diensten": de Diensten die worden beschreven in artikel 3.3;
"Ingangsdatum" betekent de datum waarop deze Overeenkomst door beide Partijen wordt ondertekend (zoals blijkt uit de in de Specifieke Voorwaarden vermelde datum van ondertekening);
"Instaclause" betekent de applicatie van LSS die op basis van de antwoorden van de Klant of Gebruiker op de door de applicatie gestelde vragen, ingevulde modelcontracten en -formulieren creëert, welke applicatie onder de voorwaarden zoals bepaald in de Overeenkomst gedeeltelijk, te weten ten belope van de Instaclause Instantie, in licentie gegeven wordt door LSS.
Het betreft het Belgische platform van Instaclause, bestemd voor accountants. Platformen van Instaclause of LSS die betrekking hebben op andere rechtsstelsels, andere landen en/of andere doelgroepen, vallen expliciet buiten de reikwijdte van deze licentie
"Instaclause Instantie" betekent de instelling en configuratie (het ‘exemplaar’) van Instaclause dat specifiek is opgezet, aangepast en geconfigureerd voor de Klant, in overeenstemming met en binnen de grenzen van deze Overeenkomst, samen met alle Hosted Data;
"Instaclause-licentie" betekent de licentie die aan de Klant wordt verleend voor het gebruik van de Instaclause Instantie, zoals beschreven in artikel 2;
"Klant": de Partij die aldus wordt geïdentificeerd in het gedeelte "Klantgegevens" van de Specifieke Voorwaarden;
"Kwaadaardige code": virussen, wormen, tijdbommen, Trojaanse paarden en andere codes, bestanden, scripts, agenten of programma's met het oogmerk om te schaden;
"Licentievergoedingen" betekent de door de Klant te betalen vergoedingen voor de Instaclause-licentie en de levering van Hosting. Het bedrag van de Licentievergoedingen en de betalingsperiodiciteit ervan worden vermeld in de Specifieke Voorwaarden;
“LSS”: Legal Software Services BV, een besloten vennootschap met zetel te 9700 Oudenaarde, Doornikstraat 12 bus 0101, gekend in de KBO onder nummer 0749.435.064. LSS is geen advocatenvennootschap en oefent niet het beroep uit van advocaat. Ook niet wanneer de oprichters, bestuurders en/of aandeelhouders wel advocaat zijn. Voor zover de oprichters, bestuurders en/of aandeelhouders advocaat zijn, oefenen deze in het kader van de prestaties en verbintenissen van deze vennootschap uitsluitend een toegelaten nevenactiviteit uit, die los staat van de advocatuur en haar specifieke garanties.
"Manager": een personeelslid van de Klant, of een andere persoon die door de Klant is aangesteld om de Instaclause Instantie van de Klant te beheren;
"Opleidingsdiensten": de Diensten die LSS levert voor het trainen van de Managers en Gebruikers van Klanten in het gebruik van het Instaclause-platform en de bijbehorende tools.
"Overeenkomst": het geheel van de Specifieke Voorwaarden en deze Algemene Voorwaarden, aangevuld met de Verwerkersovereenkomst inzake Persoonsgegevens en desgevallend alle overige Bijlagen;
"Overmacht": elke oorzaak buiten de redelijke controle van een Partij, zoals handelingen van de autoriteiten, oorlog, brand, overstroming, explosie of burgerlijke onrust, telecomstoringen (inclusief "denial of service"-aanvallen en soortgelijke onbeschikbaarheid van internetverbindingen), stakingen, falen van een derde partij, softwarefouten in software van derden, vakbondsacties, enz;
"Partij": ofwel LSS ofwel de Klant, terwijl onder "Partijen" LSS en de Klant wordt verstaan;
"Product Support": ondersteunende Diensten met betrekking tot Instaclause die niet door Front-End Support en Service Support worden afgehandeld (bijvoorbeeld vanwege de complexiteit). Product Support Diensten worden altijd geleverd door of via LSS;
"Publiceren": het resultaat van het maken en beschikbaar stellen van publicaties met de Instaclause-tools;
"Samenwerking": De volledige periode gedurende dewelke de Klant gebruik maakt van Instaclause, beheerst door één of meerdere opeenvolgende Overeenkomsten;
"Service Support": ondersteunende Diensten met betrekking tot de Instaclause Instantie met als doel de service zo snel mogelijk te herstellen wanneer het systeem uitvalt;
"Setup Fee": een eenmalige vergoeding die door de Klant aan LSS te betalen is voor de initiële setup en configuratie van de Instaclause Instantie;
"Setup Diensten": de services die betrekking hebben op de eerste opzet van de Instaclause Instantie;
"Software Development Tools": elke ontwikkeltool (software in objectcode, alsmede documentatie in softcopy en/of hard-copy) en/of elke andere waardetoevoegende tool die door LSS wordt geleverd met betrekking tot Instaclause;
“Specifieke Voorwaarden”: het gedeelte van de Overeenkomst waarin Klant-specifieke afspraken gemaakt worden over onder meer de omvang van de Instaclause-licentie, de vergoeding en de (Aanvullende) Diensten;
"Basistarieven": de door LSS van tijd tot tijd aanpasbare standaardtarieven voor de levering van het in Titel 1 vermelde Voorwerp alsook voor alle door haar geleverde Diensten waarop de Basistarieven van toepassing zijn. De Basistarieven die van toepassing zijn op de ingangsdatum staan vermeld in de Specifieke Voorwaarden;
"Tablet": een draadloze, draagbare personal computer met een touch screen interface zoals de Apple iPad of Samsung Galaxy Tab;
"VAS-partner": een onafhankelijk bedrijf dat diensten verleent met betrekking tot Instaclause aan de Klant (VAS = Value-Added Services). De Klant erkent dat LSS geen controle uitoefent op de VAS-partner en geen Partij is bij de overeenkomst tussen de Klant en de VAS-partner;
"Vertrouwelijke Informatie": de informatie en gegevens zoals uiteengezet in artikel 9.1;
"Werkdag" de periode van 9:00 tot 17:00 uur CET op een kalenderdag,met uitzondering van zaterdag, zondag en feestdagen in België.;
"Wetgeving inzake gegevensbescherming": Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (ook genaamd: algemene verordening gegevensbescherming, AVG, GDPR);
"Zeggenschap" (en derivaten van deze term):met betrekking tot een entiteit, de bevoegdheid om, conform artikel 1:14 WVV, het beheer en het beleid van een persoon of entiteit in rechte of in feite te sturen of te doen sturen, hetzij door het bezit van stemgerechtigde effecten, hetzij door middel van een contract of anderszins;
2. Instaclause-licentie
2.1 LSS verleent onder de voorwaarden van de Overeenkomst aan de Klant een niet-exclusief, wereldwijd, niet-overdraagbaar recht om de Instaclause Instantie te gebruiken zoals beschreven in de Gebruikershandleiding, en om de Managers en Gebruikers in staat te stellen toegang te krijgen tot en gebruik te maken van de Instaclause Instantie gedurende de Duurtijd ("Instaclause-licentie").
2.2 Voor de Instaclause-licentie zoals beschreven in dit artikel 2 kunnen aanvullende beperkingen gelden (bijvoorbeeld met betrekking tot het aantal Gebruikers), die worden vermeld in de Specifieke Voorwaarden.
2.3 De Klant heeft geen recht op de Broncode van Instaclause.
2.4 De Klant erkent dat Instaclause en alle auteursrechten, bedrijfsgeheimen en andere rechten, aanspraken en belangen daarin, uitsluitend eigendom zijn van en berusten bij LSS of haar licentiegever(s) en dat de Klant uit hoofde van deze Overeenkomst geen ander recht, aanspraak of belang in Instaclause krijgt dan het in dit artikel verleende niet-exclusieve gebruiksrecht. De Klant erkent uitdrukkelijk het exclusieve eigendomsrecht van LSS en/of haar licentiegever(s) op elke wijziging, vertaling of aanpassing van Instaclause en elke andere verbetering of ontwikkeling op basis daarvan, ongeacht of deze is ontwikkeld in opdracht van, geleverd aan, geïnstalleerd bij of betaald door de Klant.
2.5 Gebruikers zullen toegang hebben tot en gebruik kunnen maken van Instaclause zoals beschreven in de Specifieke Voorwaarden.
2.6. Instaclause wordt aangeboden aan accountants. De Instaclause-licentie beperkt zich tot eigen gebruik. Onder eigen gebruik wordt begrepen dat de Klant de Instaclause Instantie gebruikt om de eigen klanten (in de normale zin van het woord inzake een accountantspraktijk) van het eigen kantoor te helpen en om de producten uit Instaclause aan het eigen cliënteel aan te bieden, al dan niet tegen vergoeding. De Instaclause Instantie en de producten uit Instaclause mogen door de Klant niet worden gebruikt om rechtstreeks of onrechtstreeks andere accountantskantoren en/of de klanten van andere accountantskantoren te bedienen, noch om een op zichzelf staande activiteit mee te ontplooien. Zie ook artikel 4.1.
3. Diensten met betrekking tot Instaclause
3.1 Setup Diensten - Tenzij anders aangegeven in de Specifieke Voorwaarden en op voorwaarde dat de Klant tijdig alle gevraagde informatie aan LSS verstrekt, zal LSS de eerste installatie van de Instaclause Instantie uitvoeren, met name het aanmaken van de Instaclause Instantie voor de Klant, alsook het aanmaken van de accounts van de initiële Gebruikers (tenzij in het pakket van de Klant is voorzien dat hij dat zelf kan doen). Andere zaken zoals het installeren van Branding Material, het leggen van koppelingen met Gekoppelde Software, … is hierin niet inbegrepen tenzij uitdrukkelijk anders werd overeengekomen in de Specifieke Voorwaarden.
3.2 Configuratie Diensten - Indien dit in de Specifieke Voorwaarden is aangegeven, zal LSS de Instaclause Instantie configureren, bijvoorbeeld door de standaard lay-out en look-and-feel van de Instaclause Instantie aan te passen en/of door aangepaste functies te ontwikkelen voor gebruik door de Gebruikers. Indien van toepassing zal de Instaclause-software de Klant ook in staat stellen zijn eigen Configuraties uit te voeren.
3.3 Hosting Diensten - Tenzij anders aangegeven in de Specifieke Voorwaarden zal LSS de Hosting Diensten ter beschikking stellen aan de Klant en de Gebruikers. De Hosting Diensten bestaan uit het opslaan van de Hosted Data, het behandelen van Instaclause gerelateerde web requests, facturatie via webservice en het onderhouden en updaten van Instaclause.
3.4 Content Creatie Diensten - Voor zover overeengekomen in de Specifieke Voorwaarden, en steeds onder voorbehoud van betaling van de toepasselijke vergoedingen, zal LSS de Content Creatie Diensten leveren met betrekking tot de gecreëerde Content. Content Creatie Diensten geven aanleiding tot het betalen van Content Creation Fees.
3.5 Helpdesk Diensten - Voor zover overeengekomen in de Specifieke Voorwaarden zal LSS de Helpdesk Diensten leveren, die kunnen bestaan uit Diensten inzake Front-End Support en/of Service Support en/of Product Support, zoals nader beschreven in de Specifieke Voorwaarden.. LSS is niet gehouden Helpdesk Diensten te leveren in geval van:
- foutief, onjuist, ongeoorloofd of niet-ondersteund gebruik van Instaclause of Software Development Tools;
- problemen die het gevolg zijn van een andere contractuele of buitencontractuele fout van de Klant, een Manager of een Gebruiker;
- problemen die hun oorsprong vinden in het gebruik van niet van LSS afkomstige Gekoppelde Software;
- eventuele andere uitgesloten situaties zoals voorzien in de Specifieke Voorwaarden.
3.6 Aanvullende Diensten - Op verzoek van de Klant of naar aanleiding van de constatering van LSS dat een bepaalde dienst niet onder deze Overeenkomst valt, kan LSS aan de Klant andere, aanvullende Diensten leveren die betrekking hebben op Instaclause. De Klant gaat er uitdrukkelijk mee akkoord dat LSS niet verplicht is tot het leveren van Aanvullende Diensten en dat de levering van de Aanvullende Diensten onderworpen is aan een voorafgaande schriftelijke aanvaarding door beide Partijen, en tevens onderworpen kan zijn aan andere of aanvullende voorwaarden dan de voorwaarden van deze Overeenkomst. De Aanvullende Diensten zullen afzonderlijk worden gefactureerd op basis van tijd en materiaal, tegen de Basistarieven, tenzij anders overeengekomen door de Partijen. De in artikel 3.1, 3.2 en 3.5 genoemde Diensten kunnen ook door de VAS-partner worden verleend. Op de dienstverlening door de VAS-partner is artikel 12.3 van toepassing.
3.7 De Klant verleent de toelating aan Managers en Gebruikers om een andere Abonnementsvorm te bestellen, of om functionaliteiten en Diensten te bestellen die niet in de gekozen Abonnementsvorm zijn inbegrepen.
4. Gebruik van de Instaclause Instantie
4.1 De Klant zal de Instaclause Instantie gebruiken, en zal ervoor zorgen dat zijn Managers en de Gebruikers de Instaclause Instantie gebruiken, in overeenstemming met de voorwaarden en beperkingen die in deze Overeenkomst zijn vastgelegd, wat onder meer impliceert dat:
- geen commerciële exploitatie gerealiseerd wordt van Instaclause en/of de Instaclause Instantie door licentie, sublicentie, verkoop, doorverkoop, huur, lease, overdracht, toewijzing, distributie of ter beschikking stellen aan een derde partij, tenzij uitdrukkelijk toegestaan door deze Overeenkomst;
- geen spam wordt verzonden of op andere wijze duplicaat- of ongevraagde berichten worden verzonden in strijd met de geldende wetgeving (zoals de wetgeving ter uitvoering van EU-richtlijn 2002/58/EG);
- geen inbreukmakend, obsceen, bedreigend, lasterlijk of anderszins onwettig materiaal, inclusief materiaal dat schadelijk is voor kinderen of de rechten van derden schendt, wordt verzonden of opgeslagen;
- niet opzettelijk Kwaadaardige Code wordt gestuurd of opgeslagen;
- de integriteit of de prestaties van de Instaclause Instantie of de daarin opgenomen gegevens niet wordt verstoord; of
- geen ongeoorloofde toegang wordt genomen, noch enige poging wordt gedaan tot het verkrijgen van ongeoorloofde toegang tot andere Instaclause Instanties, of gerelateerde systemen of netwerken van LSS.
4.2 De Klant erkent en accepteert dat hij verantwoordelijk is voor het handelen en nalaten van zichzelf, zijn medewerkers, de door hem aangewezen personen, zijn Managers en de Gebruikers die gebruik maken van de Instaclause Instantie. De Klant draagt er zorg voor dat deze personen op de hoogte worden gesteld van de relevante bepalingen van de Overeenkomst en zich houden aan de relevante bepalingen van de Overeenkomst. De Klant zal LSS op de hoogte brengen van elke (vermoedelijke) niet-naleving waarvan hij kennis krijgt. De Klant garandeert dat de Instaclause Instantie, de Content, en Content Admin worden gebruikt in overeenstemming met alle toepasselijke lokale, provinciale, federale, nationale en internationale wetgeving en, in het algemeen, op een verantwoorde manier, uitsluitend voor toegestane doeleinden en zonder inbreuk te maken op de rechten van derden. Zonder afbreuk te doen aan artikel 4.1, ziet de Klant erop toe dat de Managers en de Gebruikers de voorwaarden van deze Overeenkomst naleven (bijvoorbeeld door de desbetreffende voorwaarden van deze Overeenkomst contractueel op te leggen aan de Managers en de Gebruikers).
4.3 De Klant is als enige verantwoordelijk voor de nauwkeurigheid, kwaliteit, integriteit, wettigheid, betrouwbaarheid en geschiktheid van alle Hosted Data.
4.4 De Klant is verantwoordelijk voor het bepalen welke van zijn medewerkers of aangewezenen toegang hebben tot de Content Admin. In de Specifieke Voorwaarden kan worden aangegeven welke gegevens toegankelijk zijn via de Content Admin.
4.5 De Klant garandeert dat de Manager de taken en verplichtingen die door deze Overeenkomst aan de Managers worden toegewezen, mag en kan uitvoeren.
4.6 De Klant dient ongeoorloofde toegang tot of gebruik van de Instaclause Instantie te voorkomen (in het bijzonder via Manager-accounts) en LSS onmiddellijk op de hoogte te stellen van dergelijke ongeoorloofde toegang of gebruik.
4.7 De Klant zal de vertrouwelijkheid van al zijn Instaclause-gebruikersnamen en -wachtwoorden beschermen en LSS onmiddellijk op de hoogte brengen als een gebruikersnaam of wachtwoord verloren gaat of op een andere manier aan het licht zou komen. De Klant is verantwoordelijk en aansprakelijk voor elk gebruik van zijn gebruikersnamen en wachtwoorden, ongeacht of dit gebruik al dan niet door de Klant is geautoriseerd.
4.8 Onverminderd artikel 11 garandeert de Klant dat het verzamelen en verwerken van Hosted Data en de toegang tot en het gebruik van de gegevens die beschikbaar zijn in de Content Admin in overeenstemming zijn met de Wetgeving inzake gegevensbescherming.
4.9 Indien een Manager of een Gebruiker zich niet houdt aan de voorwaarden van deze Overeenkomst of de voorwaarden die op de Instaclause Instantie beschikbaar zijn gesteld, is het LSS toegestaan deze Manager of Gebruiker de toegang tot en het gebruik van de Instaclause Instantie tijdelijk of definitief te ontzeggen.
4.10 Gedurende de looptijd heeft de Klant het recht om, in overeenstemming met alle toepasselijke wettelijke en op de Klant rustende deontologische verplichtingen, het logo en de handelsnaam van Instaclause te gebruiken om (i) aan te geven dat de Klant Instaclause gebruikt; (ii) aan te geven dat de Klant klant van LSS is; of (iii) informatie over Instaclause te promoten of te verstrekken, onder de voorwaarde dat het gebruik van het logo of de handelsnaam (a) de reputatie, het imago en de goodwill van Instaclause en LSS niet in gevaar brengt en (b) niet leidt tot verwarring over het feit dat Instaclause eigendom is van en wordt geëxploiteerd door LSS en/of haar licentiegever(s); en (c) niet leidt tot verwarring over het feit dat LSS en de Klant twee onafhankelijke Partijen zijn met een aparte wettelijke identiteit; en (d) voldoet aan eventuele aanvullende gebruikseisen die door LSS aan de Klant worden gesteld.
4.11 LSS ontvangt een wereldwijd, niet-exclusief recht (sublicentieerbaar voor Filialen van LSS) om het door de Klant aangeleverde materiaal, inclusief (maar niet beperkt tot) het Branding Material, te gebruiken ten behoeve van de dienstverlening van LSS. De Klant aanvaardt dat een dergelijk gebruik door LSS kleine wijzigingen in het materiaal van de Klant kan vereisen, bijvoorbeeld om tegemoet te komen aan technische eisen of ruimtegebrek. De Klant garandeert dat hij over alle noodzakelijke rechten en/of licenties beschikt om LSS een dergelijke licentie te verlenen, dan wel deze rechten en/of licenties heeft verworven.
4.12 Behoudens voor zover uitdrukkelijk toegestaan door de toepasselijke wetgeving en door LSS, en onverminderd artikel 4.10, zal de Klant (i) de Instaclause Instantie of een deel ervan niet reproduceren, distribueren, reverse-engineeren, decompileren, demonteren, vertalen of anderszins ter beschikking stellen aan derden; (ii) niet rechtstreeks of onrechtstreeks, onder geen enkele vorm, in geen enkele hoedanigheid, een product of dienst bouwen of onderhouden die concurreert met Instaclause of de Instaclause Instantie, om te commercialiseren in de Benelux, en dit gedurende de looptijd en tot en met drie jaren na beëindiging van dit contract; of (iii) geen ideeën, kenmerken, functies, sjablonen of afbeeldingen van LSS of Instaclause, kopiëren.
4.13 Om LSS in staat te stellen haar supportverplichtingen efficiënt en effectief uit te voeren, zal de Klant een centraal aanspreekpunt binnen haar organisatie organiseren en dit centrale aanspreekpunt bemannen met gekwalificeerd personeel.
4.14 De Klant zal eventuele Fouten onmiddellijk na detectie via de Helpdesk op een goed gedocumenteerde manier melden. Op verzoek van LSS zal de Klant, zoals redelijkerwijs gevraagd, assistentie verlenen bij de diagnose, de reproductie en de Foutcorrectie.
4.15 De Klant erkent dat hij als enige verantwoordelijk is voor de keuze, aanschaf en werking van de apparatuur, programmatuur en/of telecommunicatiediensten die nodig zijn voor de verbinding met de Instaclause Instantie en het gebruik van de Instaclause Instantie. Dergelijke hardware, software en/of telecommunicatiediensten moeten voldoen aan de door LSS vastgestelde minimumeisen, zoals die opgenomen zijn in de Gebruikershandleiding waarvan de Klant door het ondertekenen van de Overeenkomst erkent dat hij deze kent. De Klant is verantwoordelijk voor de installatie en de daaraan verbonden kosten voor de aankoop en/of licentieverlening van dergelijke apparatuur, software en/of telecommunicatiediensten. LSS is niet verantwoordelijk voor apparatuur, software, producten en diensten van derden, zoals telecommunicatieapparatuur, besturingssystemen en internetbrowsers.
4.16 De Klant stemt er hierbij mee in om LSS en haar Filialen te verdedigen, te vrijwaren en schadeloos te stellen voor alle schade, verlies, kosten, uitgaven, vorderingen of eisen van derden (inclusief vorderingen van Gebruikers) die voortvloeien uit het gebruik door de Klant, zijn werknemers, zijn gevolmachtigden, Managers en/of de Gebruikers van de Instaclause Instantie op een wijze die niet overeenkomt met deze Overeenkomst of, in het algemeen, met alle toepasselijke wetten, besluiten en andere rechtsinstrumenten.
4.17 De Klant erkent, aanvaardt en garandeert dat (i) hij handelt als een professional, en niet als een consument; en (ii) alle Gebruikers die gebruik maken van een Instaclause Instantie, handelen als een professional, en niet als een consument.
5. Toegang tot Gekoppelde Software
5.1 De realisatie of het faciliteren van verbindingen tussen de Instaclause Instantie en Gekoppelde Software is niet inbegrepen in enige van de andere dan de Aanvullende Diensten. Realiseren of faciliteren van een koppeling van de Instaclause Instantie aan Gekoppelde Software kan gebeuren door LSS onder de vorm van een overeen te komen Aanvullende Dienst. LSS kan niet gedwongen worden een koppeling te realiseren of te faciliteren van enige Gekoppelde Software die afkomstig is van de Klant of een derde. Wanneer Gekoppelde Software door LSS en op initiatief van LSS aan de Instaclause Instantie wordt gekoppeld en Partijen hiervoor geen bijkomende vergoeding hebben afgesproken, is de koppeling tijdelijk kosteloos en dit tot dertig dagen nadat LSS de prijs voor deze koppeling meedeelt aan de Klant. De Klant heeft het recht om binnen de dertig op de mededeling van de prijs volgende kalenderdagen LSS schriftelijk in kennis te stellen dat het de betrokken Gekoppelde Software niet wenst te behouden, in welk geval LSS de koppeling ongedaan zal maken. Bij gebreke aan voormelde uitdrukkelijke mededeling wordt de Klant geacht de meegedeelde prijs te aanvaarden en wordt deze toegevoegd aan de vergoeding van die de Klant verschuldigd is. Gedurende de eerste periode gebeurt dit pro rata temporis tot de eerstkomende einddatum van de Overeenkomst.
5.2 Indien de Instaclause Instantie is gekoppeld aan externe software waarvoor een samenwerking loopt tussen LSS en de exploitant van die gekoppelde software, bestaat steeds de mogelijkheid dat die samenwerking, om eender welke reden, ten einde loopt. Wanneer LSS op dat ogenblik niet langer de koppeling kan aanbieden, doet dit geen recht ontstaan op (schade-, opzeggings-, …) vergoeding of (opzeg-, …) termijn bij de Klant en/of de Gebruiker. Dit zal ook geen andere invloed hebben op de rechtsverhoudingen tussen LSS en de Klant: dit zal wederzijds geen reden zijn voor beëindiging, voor verandering van prijs of wijziging van andere voorwaarden of modaliteiten.
6. Garanties
6.1 LSS garandeert dat:
- het zal de Diensten uitvoeren op een goede en professionele manier;
- de Instaclause Instantie in wezen in overeenstemming functioneert met de Gebruikershandleiding, met dien verstande dat kleine afwijkingen van de Gebruikershandleiding geen inbreuk op deze garantie vormen. De Klant erkent echter dat alle software van tijd tot tijd Fouten kan bevatten; en
- zij zal redelijke inspanningen leveren om de beschikbaarheid van de Instaclause Instantie te maximaliseren. De Klant erkent echter dat deze beschikbaarheid onderhevig is aan verschillende onderling afhankelijke factoren (zoals de beschikbaarheid van telecommunicatieverbindingen, de interactie tussen software van verschillende partijen, netwerkcongestie op het internet, etc.), die substantieel buiten de controle van LSS vallen.
6.2 Indien de Instaclause Instantie of de Software Development Tools niet naar behoren functioneren, verbindt LSS zich ertoe de Fouten te herstellen. LSS garandeert echter niet dat de Instaclause Instantie of de Software Development Tools foutloos zijn of ononderbroken functioneren. LSS kan niet garanderen dat de Diensten of de Software Development Tools voldoen aan de specifieke verwachtingen, doelstellingen of eisen van de Klant.
6.3 De Klant erkent dat de toegang tot en het gebruik van de Instaclause Instantie van tijd tot tijd kan worden opgeschort vanwege onvoorziene of ongeplande stilstand. In de mate van het mogelijke plant LSS de geplande stilstand buiten de Werkdagen in.
6.4 LSS kan de (toegang tot de) Instaclause Instantie opschorten zonder tussenkomst van een rechter en zonder aansprakelijkheid indien (i) het Instaclause Instantie in strijd met de Overeenkomst wordt gebruikt; (ii) er sprake is van een interne of externe aanval op de IT-systemen van LSS en/of haar licentiegever(s); (iii) LSS wettelijk verplicht is de levering van de Dienst op te schorten; of (iv) er sprake is van een andere gebeurtenis waarvoor LSS redelijkerwijs meent dat de opschorting van het Instaclause Instantie noodzakelijk is om haar IT-systemen of klanten te beschermen.
6.5 LSS zal zich redelijkerwijs inspannen om de Klant vooraf in kennis te stellen van een dergelijke opschorting, tenzij wanneer de onmiddellijke opschorting door LSS nodig geacht wordt ter bescherming van de rechten en/of belangen van LSS of derden.
6.6 De garanties van LSS hebben geen betrekking op interventies die niet aan LSS kunnen worden toegewezen, zoals, maar niet beperkt tot:
- Fouten als gevolg van foutief, onjuist, ongeoorloofd of niet-ondersteund gebruik van Instaclause of Software Development Tools;
- Fouten die het gevolg zijn van een fout van de Klant, een Manager of een Gebruiker;
- Fouten als gevolg van de interfacing van Instaclause met andere software van derden, tenzij schriftelijk goedgekeurd door LSS.
6.7 Tenzij door Partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen in de Specifieke Voorwaarden, gelden eventuele termijnen en tijdsbestekken voor levering van Diensten (bijvoorbeeld initiële of aanvullende Configuratie Diensten) als indicatief en zijn niet bindend voor LSS, en niet van wezenlijk belang.
6.8 Zonder toestemming van de Klant en op voorwaarde dat een vergelijkbare functionaliteit wordt behouden of een verbeterde functionaliteit wordt gegarandeerd, heeft LSS het recht om op elk moment (i) een nieuwe of verbeterde versie van de Instaclause Instantie of de Software Development Tools te activeren; (ii) extra functionaliteit toe te voegen aan de Instaclause Instantie of de Software Development Tools; (iii) de interne of externe werking van de Instaclause Instantie of de Software Development Tools te wijzigen, op voorwaarde dat een vergelijkbare functionaliteit wordt behouden; of (iv) haar servers of netwerken te verplaatsen naar andere locaties of datacenters, binnen de Europese Unie. LSS zal zich inspannen om bij het uitvoeren van dergelijke handelingen ervoor te zorgen dat de impact op het gebruik voor de Klant en zijn Gebruikers beperkt blijft.
6.9 Dit artikel 6 vormt de enige garantie van LSS met betrekking tot de Diensten. Tenzij anders bepaald in deze clausule en voor zover toegestaan onder het toepasselijke recht, geeft LSS geen garanties, expliciet of impliciet, met betrekking tot enige aangelegenheid, inclusief geschiktheid voor een bepaald doel, verhandelbaarheid en/of niet-inbreuk.
6.10 Onverminderd het algemene karakter van artikel 6.9 geeft LSS geen garanties voor de documenten die zij aan de Klant en Gebruiker ter beschikking stelt voor of ingevolge het gebruik door de Klant of Gebruiker van de Instaclause Instantie, niet ten aanzien van de Klant en niet ten aanzien van de Gebruiker. Het voorwerp van de Overeenkomst tussen de Klant en LSS bestaat uit het in licentie geven (door LSS) en nemen (door de Klant) van een softwareapplicatie die de Klant en de Gebruiker in staat stelt om op een snellere, meer efficiënte, en meer toegepaste manier modeldocumenten te maken. Door het beantwoorden van de door de applicatie gestelde vragen, bekomt de Klant of de Gebruiker een modeldocument dat reeds geheel of grotendeels is ingevuld en dat specifiek is samengesteld uit de in de applicatie geprogrammeerde clausules die het nauwst lijken aan te sluiten bij de situatie en de noden van de Klant of de Gebruiker. Hoewel de via de Instaclause Instantie gegenereerde documenten specifiek en toegepast zijn, en zij door de Klant of Gebruiker per direct kunnen worden gebruikt indien gewenst, blijven het modellen, die ten allen tijde nog door de Klant of Gebruiker of hun juridische bijstand kunnen worden bijgewerkt indien dat nuttig of nodig zou zijn. In elk geval is LSS nooit tot meer gehouden dan een middelenverbintenis.
7. Vergoedingen
7.1 De Klant dient aan LSS de in de Specifieke Voorwaarden vermelde vergoedingen te betalen. Alle betalingsverplichtingen zijn niet opzegbaar en betaalde vergoedingen zijn niet restitueerbaar.
7.2 Aanvullende Diensten worden in rekening gebracht tegen de Basistarieven. Basistarieven kunnen van tijd tot tijd worden gewijzigd op grond van hogere productiekosten, commercialisering, promotie, enz. LSS zal de Klant zestig (60) dagen vóór de ingangsdatum van nieuwe Basistarieven hiervan schriftelijk op de hoogte stellen.
7.3 Behoudens uitdrukkelijke andersluidende afspraak worden alle andere door LSS gemaakte kosten (zoals reiskosten, out-of-pocket kosten, verzendkosten, etc.) afzonderlijk aan de Klant gefactureerd en door de Klant betaald. LSS zal de Klant het bewijs van deze kosten leveren.
7.4 Tenzij anders bepaald, zijn alle vergoedingen vermeld en betaalbaar in EUR, en omvatten ze geen accijnzen, in- of uitvoerrechten, belasting op de toegevoegde waarde of een gelijkaardige belasting (collectief "belastingen"). De Klant en/of Gebruiker is verantwoordelijk voor de betaling van alle belastingen die verband houden met zijn verrichtingen in het kader van diens Overeenkomst met LSS. Indien LSS wettelijk verplicht is om belastingen te betalen of te innen waarvoor de Klant en/of Gebruiker op grond van dit artikel verantwoordelijk is, wordt het betreffende bedrag in rekening gebracht aan en betaald door de Klant.
7.5 Tenzij anders overeengekomen in de Specifieke Voorwaarden, zijn alle facturen betaalbaar binnen dertig (30) dagen, gerekend vanaf de factuurdatum. In geval van laattijdige betaling wordt automatisch en zonder voorafgaande kennisgeving een maandelijkse rente van 1% in rekening gebracht.
7.6 Indien de Klant de hierboven aangegeven betalingen niet tijdig verricht, dan:
- worden alle openstaande facturen in één keer opeisbaar;
- kan LSS de levering van een Dienst en/of van de toegang tot de Instaclause Instantie opschorten, totdat alle openstaande facturen zijn betaald, na voorafgaandelijke aanmaning tot betaling;
Dit zonder op enigerlei wijze afbreuk te doen aan de andere rechten van LSS elders in deze Overeenkomst.
7.7 Bij gebrek aan betaling op de vastgestelde vervaldag wordt het bedrag ervan verhoogd met 10% ten titel van vaste overeengekomen schadevergoeding, onverminderd de verwijlrente uit deze bepaling. De schadevergoeding bedraagt minimum 250,00 euro.
7.8 Klachten over facturen dienen binnen acht (8) dagen na ontvangst van de factuur te worden ingediend. Na deze termijn van acht dagen wordt de factuur geacht te zijn aanvaard.
8. Duurtijd en beëindiging
8.1 Tenzij anders aangegeven in de Specifieke Voorwaarden , wordt elke Overeenkomst aangegaan voor de bepaalde Duurtijd van één (1) jaar, die in werking treedt op de Ingangsdatum.
8.2 Een Overeenkomst wordt na afloop van de Duurtijd niet stilzwijgend verlengd. In geval van voortzetting van de Samenwerking na afloop van de Duurtijd leidt dit tot schuldvernieuwing in welk geval op de nieuwe Overeenkomst de op dat moment bestaande Basistarieven van toepassing zijn en waarbij de nieuwe Overeenkomst wordt gesloten voor het voorwerp en de omvang zoals eerder overeengekomen in de Specifieke Voorwaarden maar tevens onder toepassing van de Algemene Voorwaarden zoals die op dat moment door LSS aangeboden, gepubliceerde of anderszins gecommuniceerd zijn. Bij gebreke aan aantoonbare meer recent aangeboden, gepubliceerde of anderszins gecommuniceerde Algemene Voorwaarden, wordt de nieuwe Overeenkomst, na novatie, eveneens beheerst door de eerder overeengekomen Algemene Voorwaarden. Indien een Partij de Samenwerking niet wenst te vernieuwen na afloop van de Duurtijd, dient hij dit aan de andere Partij ter kennis te brengen ten laatste tien (10) dagen voor het eindigen van de Duurtijd.
8.3 Elke Partij kan deze Overeenkomst met onmiddellijke ingang beëindigen zonder tussenkomst van een rechter door middel van een schriftelijke kennisgeving aan de andere Partij, indien de andere Partij een wezenlijke inbreuk op deze Overeenkomst pleegt en - in het geval van een inbreuk die kan worden verholpen - nalaat deze wezenlijk te verhelpen binnen veertig (40) kalenderdagen na ontvangst van een schriftelijke kennisgeving van de Partij die niet in gebreke is gebleven met vermelding van de inbreuk en met een waarschuwing voor het voornemen om te beëindigen indien de inbreuk niet wordt verholpen binnen de respijtperiode van veertig (40) kalenderdagen.
8.4 Elke Partij kan deze Overeenkomst zonder tussenkomst van de rechter met onmiddellijke ingang beëindigen door middel van een schriftelijke kennisgeving:
- indien een curator, bewindvoerder of soortgelijke functionaris wordt aangesteld voor het geheel of een deel van de activa of de onderneming van de andere Partij;
- als de andere Partij in liquidatie gaat, behalve met het oog op een echte samenvoeging of reconstructie.
8.5 Niettegenstaande het voorgaande en onverminderd de overige rechten die de wet of deze Overeenkomst aan LSS toekent, heeft LSS het recht om deze Overeenkomst zonder tussenkomst van de rechter met onmiddellijke ingang geheel of gedeeltelijk op te schorten en/of te beëindigen, indien de Klant:
- de reikwijdte van de Instaclause-licenties en, indien van toepassing, de licentie voor de Software Development Tools, zoals uiteengezet in artikel 2, overschrijdt;
- niet in overeenstemming is met het bepaalde in artikel 4;
- een inbreuk maakt op een van de in artikel 9 genoemde verplichtingen tot geheimhouding; of
- de cessiebepalingen van artikel 14.4 schendt.
8.6 Bij opschorting van deze Overeenkomst in overeenstemming met artikel 8.5 worden de toegangs- en licentierechten (inclusief eventuele sublicenties) van de Klant met betrekking tot Instaclause of de Software Development Tools tijdelijk beëindigd, gedurende de periode van de opschorting en blijven de vergoedingen verschuldigd.
8.7 Na beëindiging van deze Overeenkomst:
- is de stopzetting van de door LSS in het kader van deze Overeenkomst verleende rechten definitief;
- zendt elke Partij de Vertrouwelijke Informatie van de andere Partij terug of vernietigt deze (of verstrekt een certificaat van vernietiging);
- zal de Klant alle kopieën van alle door LSS geleverde of in eigendom zijnde programmatuur uit de systemen van de Klant verwijderen;
- zal LSS, op verzoek van de Klant binnen dertig (30) dagen na de effectieve datum van beëindiging, de Klant beperkte toegang verlenen tot de Instaclause Instantie, met als enig doel de Klant in staat te stellen een kopie van de Hosted Data te maken. Na deze periode van dertig (30) dagen is LSS niet meer verplicht om de Hosted Data te onderhouden of te verstrekken.
8.8 Beëindiging ontslaat de Klant niet van de verplichting om vóór de effectieve datum van beëindiging aan LSS verschuldigde of te betalen vergoedingen te betalen.
9. Vertrouwelijkheid
9.1 "Vertrouwelijke Informatie" betekent alle Vertrouwelijke Informatie van een Partij ("bekendmakende Partij") die schriftelijk aan de andere Partij ("ontvangende Partij") wordt bekendgemaakt en die als vertrouwelijk wordt aangemerkt of die, gezien de aard van de informatie en de omstandigheden van de bekendmaking, redelijkerwijs als vertrouwelijk moet worden beschouwd. Vertrouwelijke Informatie omvat: de voorwaarden van deze Overeenkomst (met inbegrip van de prijsstelling en andere voorwaarden die in de Specifieke Voorwaarden worden vermeld), bedrijfs- en marketingplannen, technologie en technische informatie, productontwerpen en bedrijfsprocessen. Vertrouwelijke Informatie omvat niet: (i) informatie die algemeen bekend is of wordt bij het publiek zonder dat er sprake is van schending van een verplichting jegens de bekendmakende Partij; (ii) informatie die aan de ontvangende Partij bekend is voordat deze door de bekendmakende Partij openbaar wordt gemaakt zonder dat er sprake is van schending van een verplichting jegens de bekendmakende Partij; (iii) ontwikkelde informatie
onafhankelijk door de Ontvangende Partij zonder schending van enige verplichting jegens de bekendmakende Partij; en (iv) informatie ontvangen van een derde partij zonder schending van enige verplichting jegens de bekendmakende Partij.
9.2 De ontvangende Partij mag geen Vertrouwelijke Informatie van de bekendmakende Partij bekendmaken of gebruiken voor doeleinden die buiten het toepassingsgebied van deze Overeenkomst vallen, tenzij met voorafgaande schriftelijke toestemming van de bekendmakende Partij.
9.3 Elke Partij stemt ermee in de vertrouwelijkheid van de Vertrouwelijke Informatie van de andere Partij te beschermen op dezelfde manier waarop zij de vertrouwelijkheid van haar eigen Vertrouwelijke Informatie van gelijke aard beschermt (maar in geen geval met minder dan redelijke zorgvuldigheid).
9.4 Indien de ontvangende Partij wettelijk verplicht is om Vertrouwelijke Informatie van de bekendmakende Partij openbaar te maken, dient zij de bekendmakende Partij vooraf op kosten van de bekendmakende Partij op de hoogte te stellen van deze gedwongen openbaarmaking (voor zover wettelijk toegestaan) en redelijke bijstand te verlenen, indien de bekendmakende Partij de openbaarmaking wenst te betwisten.
10. Bescherming van Hosted Data
10.1 LSS doet redelijke inspanningen rekening houdende met de gangbare industriestandaarden om de juiste administratieve, fysieke en technische beveiligingen te handhaven om de Hosted Data te beschermen tegen onopzettelijke of onwettige vernietiging, onopzettelijk verlies, wijziging, ongeoorloofde openbaarmaking en ongeoorloofde toegang.
10.2 De Klant erkent dat de verantwoordelijkheid van LSS zoals uiteengezet in artikel 10.1 zich niet uitstrekt tot gegevens van de Klant die buiten de Instaclause Instantie worden gehost. De Klant is dan ook als enige verantwoordelijk voor de adequate beveiliging, bescherming en back-up van deze gegevens.
10.3 De Klant aanvaardt dat (i) LSS kwalificeert als "hostingprovider", zoals gedefinieerd in artikel 14 van de EU E-commerce Richtlijn (2000/31/EG) en "gegevensverwerker" ; (ii) LSS niet de verplichting heeft om de Hosted Data te monitoren; (iii) LSS heeft het recht om op elk moment en zonder voorafgaande waarschuwing Hosted Data te verwijderen die naar het redelijke oordeel van LSS illegaal is of inbreuk maakt (of kan maken) op de rechten van derden; (iv) LSS heeft het recht om op elk moment en zonder voorafgaande waarschuwing Hosted Data te verwijderen op verzoek van bevoegde autoriteiten.
11. Gegevensbescherming
11.1 De Klant is "verwerkingsverantwoordelijke" en LSS is de "verwerker" (zoals gedefinieerd in de Wetgeving inzake gegevensbescherming) met betrekking tot de verwerking van de "persoonsgegevens" die in de Hosted Data zijn opgenomen. Dienovereenkomstig zal LSS dergelijke persoonsgegevens (i) uitsluitend verwerken in overeenstemming met de van de Klant ontvangen instructies, die specifieke instructies of instructies van algemene aard kunnen zijn, zoals uiteengezet in deze Overeenkomst: (ii) in de mate en op de wijze die nodig is voor het verlenen van de Diensten, of zoals vereist door de wet of een regelgevende instantie.
11.2 Elke Partij voldoet aan haar respectieve verplichtingen op grond van de Wetgeving inzake gegevensbescherming en onderneemt geen enkele actie die ertoe zou leiden dat de andere Partij een van de verplichtingen op grond van de Wetgeving inzake gegevensbescherming zou schenden. De Klant zal er in het bijzonder voor zorgen dat: (i) alle instructies die zij aan LSS geeft met betrekking tot de Hosted Data zullen in overeenstemming zijn met de toepasselijke Wetgeving inzake gegevensbescherming; (ii) zij heeft alle rechten en machtigingen verkregen om de Hosted Data buiten de Europese Unie te verwerken en (iii) zij heeft alle vereiste toestemmingen, licenties en goedkeuringen om de persoonsgegevens die in de Hosted Data zijn opgenomen en/of de persoonsgegevens die beschikbaar zijn in de Content Admin te gebruiken, openbaar te maken en/of over te dragen.
12. Risicoverdeling
12.1 De totale aansprakelijkheid van Partijen uit hoofde van deze Overeenkomst, ongeacht of het gaat om schending van contractuele verplichtingen, nalatigheid of onrechtmatige daad, zal nooit meer bedragen dan twee keer de jaarlijkse omzet van LSS, met een maximum van 50.000 (vijftigduizend) euro. LSS is in geen geval aansprakelijk voor indirecte, onrechtstreekse, punitieve of gevolgschade van welke aard ook (zoals, zonder beperking, winstderving, verlies van gebruik, verlies van klanten, bedrijfsonderbreking, verlies van gegevens, kosten van dekking, enz.). In elk geval is de aansprakelijkheid en dus de vergoedingsplicht van LSS steeds beperkt tot de werkelijke tussenkomst die LSS bekomt vanwege haar beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar (de vrijstelling op de dekking is ten laste van de Klant, het eventuele bereiken of bereikt zijn van het plafond van de jaarlijkse dekking is een risico ten laste van de Klant, …). LSS is in beroepsaansprakelijkheid verzekerd via makelaar Vanbreda Risk & Benefits NV bij maatschappij AIG Europe Limited S.A. en dit voor een verzekerd bedrag (totaal van alle schadegevallen) van 1.000.000 euro per verzekeringsperiode (vrijstelling per schadegeval = 1.250 euro).
12.2 Niets in deze Overeenkomst sluit de aansprakelijkheid van een van de Partijen voor fraude of opzettelijk wangedrag uit of beperkt deze.
12.3 Indien LSS jegens de Klant (dan wel jegens anderen ten behoeve waarvan diensten worden verleend) op grond van de Overeenkomst aansprakelijk is voor schade waaraan ook andere personen hebben bijgedragen, dan is LSS hiervoor niet hoofdelijk aansprakelijk. De aansprakelijkheid van LSS is in dat geval beperkt tot het gedeelte van de totale schade dat aan LSS toe te rekenen valt, gebaseerd op de mate waarin de aan LSS toe te rekenen omstandigheden tot de schade hebben bijgedragen.
12.4 De Klant aanvaardt dat hij de bestuurders, vertegenwoordigers, aandeelhouders en/of (al dan niet zelfstandige) medewerkers of andere hulppersonen van LSS niet buitencontractueel, niet rechtstreeks, niet solidair, niet solidum met LSS kan aanspreken in aansprakelijkheid. Dit geldt evenwel niet wanneer de geleden schade het gevolg is van een aantasting van de fysieke of psychische integriteit van de Klant of indien de schade het gevolg is van een fout van de hulppersoon met het opzet schade te veroorzaken.
12.5 De Klant gaat ermee akkoord dat LSS niet verantwoordelijk of aansprakelijk is voor het handelen of nalaten van de VAS-Partner of enige andere derde partij die diensten verleent met betrekking tot Instaclause (bijvoorbeeld Front-End Support of Service Support). LSS oefent geen controle uit over deze derde partij en is geen Partij bij de overeenkomst tussen de Klant en deze derde partij.
12.6 Bepaalde functionaliteiten binnen Instaclause maken gebruik van kunstmatige intelligentie in ruime zin (AI), dewelke kan worden geleverd door derde partijen. Dit staat aangegeven bij deze functionaliteiten. Het gebruik van deze functionaliteiten is vrijblijvend en gebeurt onder de exclusieve verantwoordelijkheid van de Klant. LSS is niet verantwoordelijk voor de nauwkeurigheid of betrouwbaarheid van AI-gegenereerde teksten en andere output. Door gebruik te maken van deze functies, stemt de klant ermee in dat gegevens kunnen worden verwerkt door externe AI diensten. De hiervoor gekozen onderaannemers gebruiken de ingevoerde gegevens en de gegenereerde antwoorden niet om hun eigen producten en diensten te verbeteren, de gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het leveren van de dienst en niet voor andere doeleinden. Waar AI kan worden gebruikt, staat in Instaclause aangeduid wie de AI leverancier is en op welke plaats voorafgaandelijk de gebruiksvoorwaarden van het gebruikte AI model kunnen worden gelezen. De identiteiten van externe AI leveranciers zijn ook terug te vinden in de lijst met onderaannemers bij de Verwerkersovereenkomst inzake Persoonsgegevens.
12.7 Wanneer de Klant zelf automatiseringen met eigen Content creëert in zijn Instaclause Instantie, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een Contract Composer, zal Instaclause enkel dienen als tool om de aanmaak van eigen kennis en eigen documenten van de Klant te automatiseren. De Klant is als enige verantwoordelijk voor deze creaties en hun resultaten.
13. Intellectuele eigendomsrechten en Vrijwaring
13.1 Instaclause. Onder voorbehoud van de elders, waaronder in artikel 12, genoemde beperkingen zal LSS de Klant vrijwaren en verdedigen tegen elke vordering die tegen de Klant wordt ingesteld op grond van het feit dat Instaclause inbreuk maakt op de auteursrechten van een derde in een land dat de Berner Conventie voor de bescherming van werken van letterkunde of kunst heeft ondertekend.
De Klant verplicht zich ertoe LSS onverwijld op de hoogte te stellen van elke vermeende inbreukvordering die tegen de Klant wordt ingesteld. LSS heeft het recht zich te verweren tegen dergelijke vorderingen en deze naar eigen goeddunken af te wikkelen en de Klant zal de bijstand verlenen die LSS redelijkerwijs nodig heeft om deze vorderingen af te wikkelen of zich ertegen te verzetten.
Indien een dergelijke inbreuk zich voordoet of kan voordoen, kan LSS, naar eigen keuze en op eigen kosten, (i) voor de Klant het recht verwerven om de Instaclause Instantie of een inbreukmakend onderdeel daarvan te blijven gebruiken; of (ii) de Instaclause Instantie (of het inbreukmakende deel daarvan) te wijzigen of aan te passen, zodat het niet-inbreukmakend wordt; of (iii) de Instaclause Instantie (of het inbreukmakende deel daarvan) te vervangen door andere software met een vergelijkbare capaciteit; of (iv) de Klant de licentievergoedingen te vergoeden die overeenkomen met maximaal één jaar. Deze vrijwaring is niet van toepassing op Branding Material, of andere materialen of configuraties die door de Klant of zijn Gebruikers worden geleverd en/of op materialen of configuraties die in opdracht van de Klant of zijn Gebruikers worden gecreëerd.
13.2 Branding Material - Configuraties uitgevoerd door de Klant - Hosted Data*.* De Klant zal LSS vrijwaren en verdedigen tegen elke vordering die tegen LSS wordt ingesteld op grond van het feit dat (i) het Branding Material of enig ander materiaal dat door de Klant of de Gebruikers wordt verstrekt in het kader van de Diensten en/of de Overeenkomst; (ii) de door (of op verzoek van) de Klant uitgevoerde Configuraties; of (iii) de Hosted Data inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten van derden. LSS verbindt zich ertoe de Klant onverwijld op de hoogte te stellen van elke vermeende inbreukvordering die tegen LSS wordt ingesteld. De Klant heeft het recht zich te verweren tegen dergelijke vorderingen en deze naar eigen goeddunken af te wikkelen, Partijen zullen elkaar de nodige bijstand verlenen om deze vorderingen af te wikkelen of zich daartegen te verzetten.
14. Diversen
14.1 Overmacht - Geen van de Partijen is aansprakelijk ten opzichte van de andere Partij voor enige vertraging in, of het niet nakomen van, haar verplichtingen uit hoofde van deze Overeenkomst die voortvloeien uit overmacht. De Partij die getroffen wordt door overmacht zal zo snel mogelijk een schriftelijke kennisgeving aan de andere Partij sturen waarin de omstandigheden van de gebeurtenis en het verwachte effect ervan worden uiteengezet, en zal alle redelijke inspanningen leveren om het effect van dergelijke omstandigheden tot een minimum te beperken. Als een vertraging of onderbreking als gevolg van een geval van overmacht gedurende een ononderbroken periode van zes (6) maanden aanhoudt, kan elke Partij deze Overeenkomst met onmiddellijke ingang beëindigen door de andere Partij hiervan schriftelijk in kennis te stellen, en geen van beide Partijen is aansprakelijk voor de andere Partij voor een dergelijke beëindiging.
14.2 Verklaring van afstand - Een verzuim of vertraging van een Partij om op enig moment een van de bepalingen van deze Overeenkomst af te dwingen, of het verzuim om enig recht uit te oefenen dat daarin is voorzien of om op enig moment nakoming van een van de bepalingen daarvan te eisen, zal op geen enkele wijze worden geïnterpreteerd als een verklaring van afstand van dergelijke bepalingen van deze Overeenkomst door die Partij in het geval van een voortzetting of herhaling van de omstandigheden die aanleiding hebben gegeven tot een dergelijk recht.
14.3 Afdwingbaarheid - Indien zou blijken dat een bepaling van deze Overeenkomst in rechte geheel of gedeeltelijk ongeldig, nietig of overdreven zou worden bevonden, komen Partijen overeen dat deze bepaling ter bescherming van de belangen van alle Partijen automatisch herleid zal worden (en/of dat de rechtbank of de arbiter deze bepaling ambtshalve of op verzoek zal herleiden) tot hetgeen wettelijk maximaal toegestaan is en/of de ongeldige of nietige of overdreven bepaling zal vervangen worden alsof zij er steeds in de gemilderde en/of geldige versie heeft gestaan, een versie die het dichtst aanleunt bij de werkelijke en oorspronkelijke bedoeling van de Partijen. Indien meer ondergeschikt toch tot nietigheid van een clausule moet worden besloten en het zelfs voor de rechter of arbiter niet mogelijk blijkt in een vervangende geldige clausule te voorzien, zal dit niet de nietigheid van de overige bepalingen tot gevolg hebben (behalve wanneer de gehele Overeenkomst zonder die clausule echt niet meer nuttig of evenwichtig kan blijven voortbestaan).
14.4 Overdracht - Deze Overeenkomst is persoonlijk aan de Klant en noch deze Overeenkomst, noch de rechten of verplichtingen van de Klant uit hoofde van deze Overeenkomst zullen door de Klant worden overgedragen, in sublicentie gegeven, verkocht of anderszins overgedragen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van LSS. LSS behoudt zich het recht voor om deze Overeenkomst te allen tijde geheel of gedeeltelijk over te dragen aan een Gelieerde onderneming die de verplichtingen uit hoofde van deze Overeenkomst in voldoende mate kan uitvoeren, mits de Klant schriftelijk van een dergelijke overdracht op de hoogte wordt gesteld.
14.5 Relatie tussen de Partijen - De Partijen zijn onafhankelijke contractanten. Deze Overeenkomst creëert geen partnerschap, franchise, joint venture, agentschap, fiduciaire of arbeidsrelatie.
14.6 Referenties en logo - Gedurende de looptijd en een periode van vijf (5) jaar na de looptijd mag LSS de naam en het logo van de Klant gebruiken op haar website en in persberichten, brochures, financiële rapporten en ander promotiemateriaal in alle media die aangeven dat de Klant klant is of was van LSS.
14.7 Logbestanden - De Klant accepteert de serverlogbestanden van de Instaclause Instantie als wettelijk bewijs van alle transacties, bezoeken en toegangsverzoeken met betrekking tot de Instaclause Instantie.
14.8 Kennisgevingen - Alle kennisgevingen in het kader van deze Overeenkomst dienen schriftelijk te geschieden en worden geacht te zijn gedaan: (i) bij persoonlijke bezorging of bezorging per gerechtsdeurwaarder: op het moment van de bezorging; (ii) bij verzending per (aangetekende) post de derde dag na verzending zoals te bewijzen aan de hand van de poststempel; of (iii) de derde dag na verzending per e-mail; of (iv) via popup in de Instaclause Instantie waarvan de kennisname door LSS wordt geregistreerd. Mededelingen aan LSS dienen te worden gericht aan haar bestuur. Mededelingen aan de Klant dienen te worden gericht aan de ondertekenaar van deze Overeenkomst.
14.9 Overleven - De clausules van deze Overeenkomst die door hun aard redelijkerwijs kunnen worden geacht ook na beëindiging of afloop van deze Overeenkomst te blijven bestaan (in het bijzonder, zonder beperking, de clausules 4.12, 6.9, 9 en 12), zullen ook na beëindiging of afloop van deze Overeenkomst blijven voortbestaan.
14.10 Toepasselijk recht en jurisdictie - Deze Overeenkomst en alle respectievelijke rechten en verplichtingen van de Partijen worden beheerst door en geïnterpreteerd in overeenstemming met het Belgisch recht (met uitzondering van de regels voor wetsconflicten). Indien uit of in verband met deze Overeenkomst een geschil tussen de Partijen ontstaat, zullen de Partijen trachten het geschil te goeder trouw op te lossen door middel van onderhandelingen op hoog niveau. Indien het geschil niet binnen dertig (30) dagen door middel van dergelijke onderhandelingen wordt opgelost, heeft elke Partij het recht de onopgeloste kwestie voor te leggen aan de rechtbanken van (afdeling) Gent, die de exclusieve bevoegdheid hebben om een dergelijk geschil, controverse of vordering die in verband met deze Overeenkomst kan ontstaan, te beslechten
TITEL 4. VERWERKERSOVEREENKOMST INZAKE PERSOONSGEGEVENS
In aanvulling op de overige bepalingen van de Overeenkomst tussen de Klant (zoals gedefinieerd in de aanhef van de Overeenkomst aangegeven) en LSS wordt met betrekking tot de Verwerking van Persoonsgegevens het volgende overeengekomen:
Definities
In de Verwerkersovereenkomst inzake Persoonsgegevens zijn de volgende definities van toepassing, tenzij in een specifieke clausule of context uitdrukkelijk wordt aangegeven dat voor toepassing daarvan het betrokken begrip anders wordt ingevuld.
De definities in artikel 1 van de Algemene Voorwaarden zijn ook van toepassing op deze Verwerkersovereenkomst inzake Persoonsgegevens.
“Algemene Voorwaarden”: De algemene voorwaarden van LSS, die Titel 3 van de Overeenkomst uitmaken;
“Derde”: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan, niet zijnde de Betrokkene, noch de Verwerkingsverantwoordelijke, noch de Verwerker, noch de personen die onder rechtstreeks gezag van de Verwerkingsverantwoordelijke of de Verwerker gemachtigd zijn om de Persoonsgegevens te verwerken;
“Heersende Wetgeving”: De verwerking van deze persoonsgegevens wordt geregeld door de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, evenals door Verordening 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens;
“Inbreuk in verband met Persoonsgegevens”: een inbreuk op de beveiliging die per ongeluk of op onrechtmatige wijze leidt tot de vernietiging, het verlies, de wijziging of de ongeoorloofde verstrekking van of de ongeoorloofde toegang tot doorgezonden, opgeslagen of anderszins verwerkte gegevens;
“Ontvanger”: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan, al dan niet een derde, aan wie/waaraan de Persoonsgegevens worden verstrekt;
“Persoonsgegevens”: alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon (hierna genoemd de “Betrokkene”); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon;
“Specifieke Voorwaarden”: De klantspecifieke bepalingen inzake de omvang van de licentieovereenkomst met betrekking tot het platform Instaclause, welke Titel 2 van de Overeenkomst uitmaken;
“Toestemming van de Betrokkene”: elke vrije, specifieke, geïnformeerde en ondubbelzinnige wilsuiting waarmee de Betrokkene door middel van een verklaring of een ondubbelzinnige actieve handeling de Verwerking van zijn Persoonsgegevens aanvaardt;
“Verwerker”: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst die of een ander orgaan dat ten behoeve van de Verwerkingsverantwoordelijke Persoonsgegevens verwerkt;
“Verwerking of verwerking van persoonsgegevens”: een bewerking of een geheel van bewerkingen met betrekking tot Persoonsgegevens of een geheel van Persoonsgegevens, al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiden of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens;
“Verwerkersovereenkomst inzake Persoonsgegevens”: de in deze Titel 4 van de Overeenkomst opgenomen afspraken met betrekking tot de Verwerking van Persoonsgegevens;
“Verwerkingsverantwoordelijke”: een natuurlijke persoon of rechtspersoon, een overheidsinstantie, een dienst of een ander orgaan die/dat, alleen of samen met anderen, het doel van en de middelen voor de Verwerking van Persoonsgegevens vaststelt.
OVERWEGENDE DAT:
- De Verwerker een softwareplatform “Instaclause” aanbiedt, waarmee de Gebruiker (de Klant/Verwerkingsverantwoordelijke en zijn Gebruikers) juridische documenten kan opmaken op de maat van zijn eigen cliënteel (Betrokkenen).
- De Verwerker optreedt als Verwerker van de door de Verwerkingsverantwoordelijke aangeleverde Persoonsgegevens.
- De Verwerkingsverantwoordelijke verantwoordelijk is voor de aan de Verwerker verstrekte en te verstrekken Persoonsgegevens. De Verwerker verwerkt de Persoonsgegevens slechts in opdracht van de Verwerkingsverantwoordelijke.
- De Verwerker de passende technische en organisatorische maatregelen biedt opdat de Verwerking aan de vereisten van de Heersende Wetgeving voldoet en de bescherming van de rechten van de Betrokkene worden gewaarborgd.
- Partijen de tussen hen onafhankelijke samenwerking betreft de Verwerking van Persoonsgegevens wensen te formaliseren middels onderhavige overeenkomst (hierna de ‘Verwerkersovereenkomst inzake Persoonsgegevens’). De samenwerking kenmerkt zich door de afwezigheid van enige band van ondergeschiktheid, en dit overeenkomstig de volgende voorwaarden en modaliteiten.
WORDT OVEREENGEKOMEN EN AANVAARD HETGEEN VOLGT:
1. Voorwerp
1.1. De Verwerkingsverantwoordelijke gaat met de Verwerker een Verwerkersovereenkomst inzake Persoonsgegevens aan en Partijen zullen elkaar in het kader van deze Verwerkersovereenkomst inzake Persoonsgegevens ondersteunen en bijstaan bij de Verwerking van Persoonsgegevens.
Bij het opmaken van documenten via het platform Instaclause, zal de Verwerkingsverantwoordelijke de Persoonsgegevens van zijn klanten en mogelijks van andere Betrokkenen invoeren in het platform, zodat deze gegevens vervolgens automatisch op alle nodige en nuttige plaatsen in die gegenereerde documenten kunnen verschijnen. Deze gegevens kunnen telkens manueel worden ingevoerd door de Verwerkingsverantwoordelijke, ofwel eenmalig manueel worden ingevoerd door de Verwerkingsverantwoordelijke die deze dan kan opslaan in een database op het platform, ofwel deze oproepen uit een aan Instaclause gekoppelde software met Persoonsgegevens (zoals een CRM-software) die dan periodiek worden opgeslagen en geüpdatet in een database op het platform.
1.2. De Verwerker kan de persoonsgegevens van de volgende betrokkenen verwerken op basis van volgende rechtsgronden voor de vastgestelde doeleinden zoals gespecificeerd in de onderstaande tabel:
Betrokkenen | Persoonsgegevens | Rechtsgrond | Doeleinden |
---|---|---|---|
Klanten, klant-contactpersonen, werknemers, leveranciers van de Verwerkingsverantwoordelijke | Naam, voornaam, adres, e-mailadres, geboortedatum en -plaats, geslacht, burgerlijke staat,telefoonnummer, rechtsvorm, functie, duurtijd van functie, aantal stemmen, aantal aandelen, rekeningnummer, rijksregisternummer, KBO-nummer | Toestemming van de betrokkene | Behoorlijke uitvoering van de tussen de Partijen gesloten overeenkomst, verbetering van de kwaliteit van diensten, informatie en de klantervaring, ondersteunings- en hulpdiensten |
1.3. De Verwerkingsverantwoordelijke zorgt ervoor dat de Persoonsgegevens van de Betrokkene(n) op geldige wijze zijn verkregen en hij Toestemming van de Betrokkene(n) voor de Verwerking heeft verkregen. De Verwerker gaat de geldigheid van de Toestemming niet na en kan dan ook niet aansprakelijk worden gehouden voor enig frauduleus handelen van de Verwerkingsverantwoordelijke.
1.4. De Persoonsgegevens worden uitsluitend verwerkt op basis van schriftelijke instructies van de Verwerkingsverantwoordelijke, tenzij een op de Verwerker van toepassing zijnde EU-rechtelijke of lidstaatrechtelijke bepaling hem tot Verwerking verplicht.
2. Duur en beëindiging
2.1. De looptijd van deze Verwerkersovereenkomst inzake Persoonsgegevens is gelijk aan de looptijd van de licentie die de Klant neemt op Instaclause en dus gelijk aan de Duurtijd van de Overeenkomst.
2.2. Na beëindiging van de Verwerkersovereenkomst inzake Persoonsgegevens, en/of na beëindiging van de dienstverlening aan de Verwerkingsverantwoordelijke, is de Verwerker gehouden om na een verzoek daartoe van de Verwerkingsverantwoordelijke en uiterlijk binnen zestig dagen na beëindiging van de Verwerkersovereenkomst inzake Persoonsgegevens de door de Verwerkingsverantwoordelijke verstrekte (Persoons)gegevens te vernietigen.
3. Beveiligingseisen
3.1. De Verwerker zal zorg dragen voor passende technische en organisatorische maatregelen om Persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking. De te nemen maatregelen sluiten aan bij de stand van de techniek.
3.2. De Verwerker heeft op heden de volgende passende technische en organisatorische maatregelen genomen ten voordele van de Verwerkingsverantwoordelijke: gebruik van een veiligheidsbeleid, beschermde online omgeving, backups, beperking van toegang, richtlijnen binnen de organisatie.
3.3. De veiligheidsmaatregelen zijn adequaat, voldoen aan de relevante standaarden en kwaliteitseisen en bieden een passend beveiligingsniveau, gelet op de risico's die de Verwerking en de aard van te beschermen gegevens met zich meebrengen.
4. Inbreuk in verband met Persoonsgegevens
4.1. Enig (vermoeden van een) datalek zal onverwijld aan de andere Partij worden gemeld teneinde de vervolgstappen te bespreken. Een en ander moet worden afgesproken in het kader van de meldingsplicht die de Verwerkingsverantwoordelijke heeft. Een dergelijk (vermoeden van een) datalek moet niet alleen door de Verwerker aan de Verwerkingsverantwoordelijke worden gemeld, maar tevens zo spoedig mogelijk door de Verwerkingsverantwoordelijke aan de toezichthoudende autoriteit. Dit is in het belang van het stoppen van een eventueel datalek.
4.2. De Verwerker zal als Verwerker binnen de 72 uren na vaststelling van een (vermoedelijk) datalek of Inbreuk in verband met Persoonsgegevens de Verwerkingsverantwoordelijke hiervan op de hoogte stellen. De Verwerker heeft geen plicht tot melding aan de toezichthoudende autoriteit.
4.3. De Verwerkingsverantwoordelijke zal op zijn beurt binnen de wettelijke opgelegde termijn na vaststelling van een (vermoedelijk) datalek de toezichthoudende autoriteit hiervan op de hoogte stellen. Indien er sprake is van gevoelige data dient eveneens de Betrokkene op de hoogte te worden gesteld.
5. Geheimhouding
5.1. Op de Verwerker rust ingevolge de Heersende Wetgeving een wettelijke geheimhoudingsverplichting. De Verwerker is gehouden de ontvangen Persoonsgegevens als vertrouwelijk te behandelen.
5.2. De Verwerker verplicht zijn (oud-) werknemers en/of onderaannemers tot geheimhouding met betrekking tot alle Persoonsgegevens waarvan zij in het kader van de levering van haar diensten kennisnemen.
5.3. De verstrekte Persoonsgegevens worden door de Verwerker niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Verwerkingsverantwoordelijke aan Derden ter beschikking gesteld, tenzij dit krachtens enige wetsbepaling, voorschrift of andere regelgeving verplicht is.
5.4. Indien de Verwerker een verzoek of een bevel van een Belgische of buitenlandse toezichthouder ontvangt om (inzage in) (Persoons)gegevens te verschaffen, zal de Verwerker de Verwerkingsverantwoordelijke onverwijld informeren. Bij de behandeling van het verzoek of bevel zal de Verwerker alle redelijke verzoeken van de Verwerkingsverantwoordelijke in acht nemen (waaronder de instructie om de behandeling van het verzoek of bevel geheel of gedeeltelijk aan de Verwerkingsverantwoordelijke over te laten) en alle redelijkerwijs benodigde medewerking verlenen. In het geval er sprake is van een verplichting van een overheid tot geheimhouding van een verzoek of bevel zal de Verwerker trachten zo veel mogelijk in het belang van de Verwerkingsverantwoordelijke te handelen.
5.5. De Verwerker kan in bepaalde gevallen functionaliteiten aanbieden die gebruik maken van kunstmatige intelligentie in ruime zin (AI) voor de gegevensverwerking, tekstanalyse, samenvatting, vertaling, e.a. van documenten of voor het genereren van vrijblijvende voorbeelden van clausules en andere teksten. Daarvoor kan de Verwerker gebruik maken van onderaannemers (zie: “6. Andere Verwerkers”). Waar AI wordt gebruikt, staat in Instaclause aangeduid wie de AI onderaannemer is en op welke plaats voorafgaandelijk de gebruiksvoorwaarden van het gebruikte AI model kunnen worden gelezen. Het gebruik van deze functionaliteiten is steeds vrijblijvend. De gekozen onderaannemers gebruiken de ingevoerde gegevens en de gegenereerde antwoorden niet om hun eigen producten en diensten te verbeteren, de gegevens worden uitsluitend gebruikt voor het leveren van de dienst en niet voor andere doeleinden. De Verwerkingsverantwoordelijke aanvaardt dat de aan de AI onderaannemer doorgestuurde gegevens om die reden niet worden geanonimiseerd.
6. Andere Verwerkers
6.1. De Verwerker werkt samen met onderaannemers om de doeleinden beschreven in punt 1.2 te bereiken en binnen de grenzen die nodig zijn voor het nastreven van deze doeleinden. De door Instaclause verzamelde gegevens kunnen worden doorgegeven aan de onderaannemers die in deze lijst zijn opgenomen: https://instaclause.be/nl/data-processors-for-customers.
6.2. Wanneer de Verwerker een andere Verwerker in dienst neemt om voor rekening van de Verwerkingsverantwoordelijke specifieke verwerkingsactiviteiten te verrichten, worden aan deze andere Verwerker dezelfde verplichtingen inzake gegevensbescherming opgelegd als die welke in deze Verwerkersovereenkomst inzake Persoonsgegevens zijn opgenomen, met name de verplichting afdoende garanties met betrekking tot het toepassen van passende technische en organisatorische maatregelen te bieden opdat de Verwerking aan de Heersende Wetgeving voldoet.
6.3. Wanneer de andere Verwerker zijn verplichtingen inzake gegevensbescherming niet nakomt, blijft de Verwerker ten aanzien van de Verwerkingsverantwoordelijke volledig aansprakelijk voor het nakomen van de verplichtingen van die andere Verwerker.
7. Betrokkene
7.1. De Verwerker zal handelen naar de aanwijzingen van de Verwerkingsverantwoordelijke met betrekking tot een verzoek van een Betrokkene omtrent diens Persoonsgegevens.
7.2. In het geval een Betrokkene enig verzoek doet met betrekking tot zijn of haar Persoonsgegevens aan de Verwerker, zal de Verwerker een dergelijk verzoek onverwijld doorverwijzen naar de Verwerkingsverantwoordelijke in diens rol als verantwoordelijke.
8. Samenhang
8.1. Deze Verwerkersovereenkomst inzake Persoonsgegevens is een aanvulling op de Overeenkomst.
Betreft aansprakelijkheden, beperkingen van aansprakelijkheden, risicoverdeling, nietigheid, ontbinding, matiging, opzegging, intellectuele eigendomsrechten, rechtskeuze, forumkeuze en alle andere topics dewelke hier niet of niet volledig zouden zijn behandeld, wordt dan ook wat deze Verwerkersovereenkomst inzake Persoonsgegevens en haar toepassing betreft verwezen naar de bepalingen uit de overige Titels van de Overeenkomst.
8.2. In geval van tegenstrijdigheid of dubbelzinnigheid tussen de clausules van deze Verwerkersovereenkomst en de Algemene Voorwaarden, zullen de clausules van de Algemene Voorwaarden prevaleren behalve wanneer het in strikte zin gaat over een problematiek inzake Verwerking van Persoonsgegevens in toepassing van de Heersende Wetgeving, in welk geval de clausules van de Verwerkersovereenkomst prevaleren.