Case

Tim Hanssens over hoe accountants meer kunnen doen dan de boekhouding - en hoe Instaclause daarbij helpt

Tijdens een webinar met Sterk Digitaal deelden verschillende sprekers, waaronder Tim Hanssens van Boekhoudkantoor Tim Hanssens, hun inzichten over hoe zij een juridische dienstverlening structureel integreren in hun aanbod. Een terugkerend thema? Een efficiëntere werkwijze, verhoogde zekerheid, bredere dienstverlening én hechter klantcontact. En daar speelt Instaclause een belangrijke rol in.

Ondernemers rekenen steeds vaker op hun accountant voor meer dan enkel de boekhouding. “Je merkt dat accountants steeds meer een centrale rol opnemen in het adviesproces van hun klanten,” zegt Tim Hanssens. “Als accountant ben je vaak het eerste aanspreekpunt.” Daarbij hoort ook het opstellen van juridische documenten. Denk aan oprichtingsakten, verslagen van de algemene vergadering, managementovereenkomsten, algemene voorwaarden of huurovereenkomsten. “Ondernemers hebben vaak juridische ondersteuning nodig. Als accountant kun je hen hierbij actief begeleiden en adviseren.”

Het opstellen van juridische documenten vergt erg veel tijd. “Tot nu,” zegt Tim. “Met Instaclause is het opstellen van juridische documenten geen gedoe meer. De tool stelt, op basis van slimme vragenlijsten, juridisch actuele documenten op. Volledig op maat én in verschillende talen.”

Geen statische templates dus, maar heldere contracten en verslagen, specifiek afgestemd op de situatie. Welke documenten kan je dan precies genereren als accountant? Alles van oprichtingsbrieven tot addenda bij opdrachtbrieven, managementovereenkomsten, leningen of zelfs documenten voor de ondernemingsrechtbank bij zetelverplaatsingen, zoals ingevulde publicatieformulieren. “In één workflow krijg je vaak meerdere documenten in één keer. Het rolt er gewoon uit."

Dankzij Instaclause verhoog je meteen de waarde van je dienstverlening. Door processen slimmer te organiseren en klantinteracties beter te stroomlijnen, ontstaat er meer ruimte voor persoonlijke aandacht en snellere opvolging. Tim Hanssens benadrukt dit: “Als je de juiste digitale fundamenten legt met je kantoor, ontstaat er ruimte om écht waarde te creëren voor je klant. Het gaat niet om het digitaliseren op zich. Het gaat om beter worden in wat je belooft.” Dit verhoogt niet alleen het vertrouwen, maar ook de betrokkenheid van de klant. “Daar ligt de echte winst.”

Instaclause wordt door Tim Hanssens omschreven als “de zekerheid die ik vroeger miste”. Vroeger werkte Tim met losse modellen, algemene templates of meerdere stukken tekst uit andere dossiers. Vandaag weet hij: het document dat zijn klanten ondertekenen, is volledig en actueel. “Een bijkomend voordeel? De juridische updates. Instaclause heeft inhouse juristen en voert recente wetswijzigingen zo snel mogelijk door in hun software.” Dit brengt gemoedsrust, stelt Tim: “Ik moet niet langer zélf alle juridische nieuwigheden constant opvolgen. Ik weet dat ik kan vertrouwen op de inhoud van de juridische documenten, en dat geeft rust.”

Digitalisering is geen doel op zich, maar slimme tools als Instaclause geven je wél de ruimte om als accountant verder te evolueren en meer tegemoet te komen aan de wensen en noden van het huidige ondernemerslandschap. Je wordt juridisch sterker, kan juridische risico’s weg nemen bij je klanten, werkt efficiënter en slaagt erin om je klanten nog beter te ondersteunen, ontzorgen en begeleiden. Benieuwd wat Instaclause voor jou kan betekenen? Start vandaag nog met Instaclause en ervaar zelf het verschil.