blog

Een thuiskantoor verhuren aan je vennootschap: is zo’n huurovereenkomst een goed idee?

Veel bedrijfsleiders gebruiken een ruimte in hun woning als thuiskantoor die ze graag verhuren aan hun vennootschap. En dat is natuurlijk begrijpelijk, zeker vanuit fiscaal oogpunt. De huurinkomsten worden immers minder zwaar belast dan een gewone bezoldiging. Er zijn ook enkele belangrijke juridische en fiscale aandachtspunten om rekening mee te houden als je eraan denkt om je thuiskantoor te verhuren aan je vennootschap. We nemen deze materie grondig onder de loep in deze blog.

Welke soorten huurovereenkomsten bestaan er?

De aard van de huurovereenkomst hangt af van het gehuurde goed en het toepasselijke juridische kader. Wanneer je een kantoorruimte in je privéwoning verhuurt, valt dit onder onroerende huur. Indien je daarbij ook meubels ter beschikking stelt, wordt een deel van de huur als roerend beschouwd.

Daarnaast bestaan er verschillende huurregimes, afhankelijk van het type huur en de locatie. Zo is er de gemeenrechtelijke huur, woninghuur, handelshuur, maar er bestaan ook meer specifieke vormen. Denk maar aan de huur van een pop-up of garage. Ook het btw-stelsel kan een rol spelen, waarbij de huur al dan niet onder de btw-verplichting valt. Bovendien kunnen de regels sterk verschillen per regio, met specifieke wetgeving in Vlaanderen, Brussel en Wallonië.

Kortom, er bestaan heel wat soorten huurovereenkomsten. En er komen heel wat details bij kijken. Innovatieve tools zoals Instaclause bieden ondersteuning bij het opstellen van een correcte huurovereenkomst. Instaclause zorgt ervoor dat alle toepasselijke regels automatisch worden verwerkt op basis van jouw antwoorden.

Waarom een thuiskantoor verhuren aan de vennootschap?

Een thuiskantoor verhuren aan je vennootschap is een fiscaal slimme manier om geld uit de vennootschap te halen. Huurinkomsten worden namelijk veel minder zwaar belast dan het uitkeren van een loon. Dit komt doordat er een kostenforfait van 40% geldt en er geen sociale bijdragen zijn verschuldigd.

Bovendien zijn de interesten op leningen voor de aankoop, bouw of verbouwing van de woning aftrekbaar van het belastbaar onroerend inkomen, wat kan leiden tot een aanzienlijke besparing op het vlak van belastingen. In hoofde van de vennootschap is de huur zelfs volledig aftrekbaar, mits de huurprijs marktconform is.

Waar moet je op letten bij de verhuur van een thuiskantoor?

Denk je eraan om een thuiskantoor te verhuren aan je vennootschap? Misschien vormt dat wel een interessante piste om te verkennen. Bij het verhuren van een deel van je privéwoning aan je vennootschap moet je echter wel voldoende rekening houden met enkele cruciale aandachtspunten. We lijsten hieronder enkele belangrijke aspecten op:

Wettelijke vereisten en juridische bepalingen

Er komt behoorlijk wat kijken bij een huurovereenkomst. Denk bijvoorbeeld aan de duur van de huurovereenkomst, een eventuele verlenging, opzegging of indexatie, alle EPC-verplichtingen, een plaatsbeschrijving, etc.

Verplichte registratie

Een huurovereenkomst moet worden geregistreerd bij de FOD Financiën. De termijn is afhankelijk van de huurovereenkomst: twee maanden na ondertekening van het effectieve huurcontract voor woninghuur, vier maanden voor andere soorten.

Verhuur van meubels

De verhuur van roerende goederen heeft fiscale implicaties. Daarnaast kan de vestiging van de zetel van de vennootschap op het privéadres van haar bedrijfsleider risico’s met zich meebrengen, zoals beslaglegging bij schulden.

Fiscale behandeling

Een huurovereenkomst heeft fiscale gevolgen. Denk onder meer aan de aftrekbaarheid voor de vennootschap, het verschil tussen een onroerend inkomen en beroepsinkomen, een eventuele herkwalificatie door de fiscus, enzovoort.

Belangenconflict bestuurder-vennootschap

Wanneer een bestuurder ervoor kiest om een thuiskantoor te verhuren aan zijn vennootschap, moet er een bijzonder verslag worden opgesteld over de aard en financiële gevolgen van het belangenconflict.

Welke rol speelt de accountant bij huurovereenkomsten?

Accountants spelen een cruciale rol wanneer het gaat om huurovereenkomsten. Zij zorgen immers voor de juiste fiscale structurering, proberen een herkwalificatie van de huurinkomsten naar beroepsinkomsten te vermijden en helpen bij de boekhoudkundige verwerking van de overeenkomst.

Daarnaast kunnen zij met hun kennis en expertise enkele alternatieve manieren adviseren om geld uit de vennootschap te halen, kunnen ze eventuele fiscale valkuilen of optimalisaties belichten én kunnen zij, bij een mogelijk belangenconflict, de correcte verslaggeving op hun rekening nemen.

Instaclause helpt bij het opstellen van huurovereenkomsten

Het correct opstellen van huurovereenkomsten wordt steeds belangrijker voor accountants. De wetgeving evolueert continu, waardoor verouderde templates of foutieve contracten een enorm risico vormen. Instaclause biedt daarom een innovatieve softwareoplossing die automatisch een juridisch sluitende overeenkomst opstelt op basis van de antwoorden van de gebruiker. Zo blijven accountants en ondernemers compliant - en kunnen ze maximaal profiteren van de fiscale voordelen.

Instaclause versterkt de rangen van accountants en creëert correcte, juridische documenten op maat.


Boek hier jouw demo