Een vennootschap oprichten voor je klanten: zo word je als accountant een rasechte sparring partner
Veel ondernemers starten hun carrière als eenmanszaak. Na verloop van tijd mondt dit avontuur vaak uit in een vennootschap - en dat is begrijpelijk. De transitie kan immers de aansprakelijkheid aanzienlijk beperken, nieuwe groeikansen aanboren en heel wat fiscale voordelen bieden. Maar hoe moet jouw ondernemer beginnen aan de oprichting van een vennootschap? Met welke zaken moet hij of zij zeker rekening houden? En hoe kan jij als accountant het verschil maken voor je klanten?
Wat moet je doen om een vennootschap op te richten in België?
De oprichting van een vennootschap? Dat vergt wel wat voorbereiding. Wanneer je ondernemer beslist om een vennootschap op te richten, doorloopt hij of zij een aantal stappen. En jij als accountant kunt daar een cruciale rol in spelen, als sparring partner, adviesverlener en raadsman. Je vindt hieronder een concreet stappenplan:
Bepaal de juiste vennootschapsvorm voor de onderneming
Elke vennootschapsvorm heeft zijn eigen specificaties. En zijn eigen voor- en nadelen. Bespreek de concrete situatie met je ondernemer en beslis op basis daarvan welke structuur het beste past bij zijn of haar noden en toekomstplannen.
Werk een financieel plan uit en regel alle kapitaalvereisten
Het financieel plan, een verplicht document, is cruciaal voor de oprichting van een vennootschap. Het moet zorgen voor een onderbouwde financiële basis, iets waar jij als accountant een belangrijke rol in kunt spelen
Sommige vennootschapsvormen, zoals de NV, vereisen een minimumkapitaal. In het financieel plan moet het startkapitaal (bij de NV) of het aanvangsvermogen (bij de andere vennootschapsvormen) verantwoord worden.
Bereid de oprichtingsakte voor en stel de statuten op
De statuten zijn het fundament van de vennootschap. In dit document worden alle afspraken zwart-op-wit vastgelegd. Dit gebeurt doorgaans via de notaris, maar kan ook door software, zoals Instaclause, in orde worden gebracht.
Afhankelijk van de gekozen vennootschapsvorm, kan de oprichtingsakte, inclusief statuten, volledig opgemaakt worden door Instaclause. Voor andere vennootschappen blijft de notaris echter verplicht.
Leg de oprichtingsakte neer bij de ondernemingsrechtbank
Deze stap gebeurt doorgaans door de notaris zelf. Bij sommige vennootschapsvormen moet de ondernemer dit echter zelf doen - elektronisch of op papier. Daarna kent men een ondernemingsnummer toe.
Regel alle belangrijke administratieve formaliteiten
Er gelden tal van administratieve verplichtingen bij de oprichting van een vennootschap. Denk maar onder andere aan de inschrijving bij het ondernemingsloket, de activatie van de btw-nummer, de aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds, etc.
De cruciale rol van de accountant bij de oprichting van de vennootschap
Als accountant ben jij meer dan alleen maar een boekhoudkundig expert. Je fungeert als vertrouwenspersoon, klankbord en sparring partner voor je klanten. En dat is broodnodig in een complexe juridische en administratieve procedure zoals de oprichting van een vennootschap. Vanaf het prilste idee tot de effectieve oprichting ondersteun jij je ondernemer - en dat gaat veel verder dan enkel de administratieve ondersteuning.
Je denkt immers proactief mee, hebt meer ervaring in deze materie, anticipeert op mogelijke fiscale en juridische valkuilen en biedt strategisch advies op maat. Door je klant te begeleiden en helder te communiceren, bouw je bovendien een sterke vertrouwensband op. Dit zorgt ervoor dat hij of zij niet alleen bij jou aanklopt voor de oprichting van de vennootschap, maar ook later voor verdere optimalisatie en groei.
Een vennootschap oprichten: enkele vragen om te beantwoorden
Besluit een van je klanten een vennootschap op te richten? Mooi, maar onder welke vorm? De gekozen vennootschapsvorm is namelijk sterk afhankelijk van de administratieve, juridische en fiscale aspecten - en dat brengt heel wat vragen met zich mee. Als accountant ben je dan ook perfect geplaatst om je klant hierin te begeleiden, door onder meer een antwoord te bieden op volgende vragen:
Hoe zit dat met de aansprakelijkheid?
Elke vennootschapsvorm heeft een andere aansprakelijkheid. Een BV biedt bijvoorbeeld een beperkte aansprakelijkheid, terwijl een VOF of CommV gekenmerkt wordt door een onbeperkte aansprakelijkheid.
Wat zijn de fiscale implicaties?
Net zoals de aansprakelijkheid, verschilt ook de belastingdruk van vennootschapsvorm tot vennootschapsvorm. Als accountant kan je bovendien advies geven over de aftrekbare kosten, fiscale optimalisaties, etc.
Zijn er administratieve verplichtingen?
Bij de oprichting van een vennootschap komen er heel wat wettelijke verplichtingen kijken. Van het financieel plan tot UBO-registratie: je klant moet in orde zijn met alle vereisten vanuit de overheid.
Instaclause, dé partner om een oprichtingsakte op te stellen
Instaclause biedt accountants krachtige software om juridische documenten, zoals een oprichtingsakte, snel, correct en gepersonaliseerd op te stellen. Hierdoor bespaar je kostbare tijd, vermijd je handmatige fouten, verhoog je jouw efficiëntie en kan je jouw dienstverlening uitbreiden met het luik ‘juridisch advies’. Doordat Instaclause de administratieve rompslomp uit handen neemt en automatiseert, kan jij je volop focussen op wat écht telt: jouw ondernemers helpen aan de hand van strategisch en proactief advies. Ontdek wat Instaclause voor jou kan betekenen.
Instaclause versterkt de rangen van accountants en creëert correcte, juridische documenten op maat.
Boek hier jouw demo